Reference |
Orcla (dříve Vitana) je moderní potravinářskou firmou, která v současné době zaměstnává na 600 pracovníků. V dubnu 2013 se stala součástí norského nadnárodního koncernu Orkla ASA – lídra na skandinávském trhu značkových potravin. Její aktuální portfolio tvoří více než 1200 produktů vyráběných v Byšicích, Varnsdorfu a Roudnici nad Labem. Vitana se specializuje především na dehydratované a předpřipravené potraviny, koření a kořenící směsi a ochucovadla. Většina lidí má tuto oblíbenou značku spojenou především s polévkami. Současné portfolio je však mnohem širší a zahrnuje hlavně výrobky, které pomáhají nejen s vařením, ale i s pečením.
Přehled řešení |
Výrobní informační systém MES Merz zajišťuje online informace o aktuálním stavu výroby (zakázka, počet odvedených výrobků), vyhodnocuje OEE jednotlivých strojů a linek, po přihlášení obsluhy sleduje osádku strojů/linek (pracovník, zakázka, chod stroje, prostoje). Zároveň systém umožňuje víceúrovňové přihlášení obsluha – seřizovač (údržba).
|
Požadavky na MES Merz |
|
Situace před zavedením MES Merz |
Před implementací systému MES Merz zaznamenávali pracovníci společnosti Vitana a.s. většinu údajů manuálně s využitím řady formulářů. Data z těchto formulářů byla zpracovávána v Excelu. Díky přepisování docházelo často k chybám, data byla neaktuální, protože byla dostupná až s odstupem, po jejich zpracování. Kromě toho byly na třech vybraných místech zkušebně sledovány prostoje. Sběr dat byl ale časové náročný se značnou mírou nepřesnosti a osobní chybovosti, proto se prováděl pouze lokálně. Přesto výsledky těchto provizorních měření vedly k zajímavým zjištěním a odhalením. Proto se zákazník rozhodl investovat do výrobního informačního systému s cílem monitorování prostojů jednotlivých výrobních linek (včetně možnosti sledování důvodů prostojů) a získání okamžitého přehledu o stavu výroby a potřebných reportů. |
Implementace MES Merz |
V první etapě (2008) bylo rozhodnuto o monitoringu otáček, času zahájení a ukončení prostoje stroje s možností manuálního záznamu důvodu prostoje. Vyhodnocení OEE se provádělo manuálně v Excelu. V roce 2012 pak došlo k rozsáhlému upgrade, který zahrnoval přihlašování a odhlašování osádky u stroje, zahájení práce na procesní zakázce a ukončení práce na procesní zakázce nezávisle na směnovém kalendáři stroje, reportní systém, který umožňoval sledovat i další výrobní parametry, především pro výpočet OEE (výkonnost, dostupnost, zmetkovitost, …), přičemž se musel zohlednit zakázkový charakter výroby (tj. požadavek zahájit/ukončit výrobu na kterémkoliv stroji kdykoliv podle potřeby) jak při výpočtu OEE, tak i v případě reportingu.. Dále došlo k rozšíření ve smyslu kompletního nahrazení záznamu manuálních reportů elektronickými formuláři a byl vytvořen systém elektronických záznamů pro potřeby a sledování údržby. |
Řešení MES Merz |
|
V současné době MES Merz zajišťuje automatický sběr dat s propracovaným systémem reportingu. Pro potřeby sledování a vyhodnocování efektivity výroby jsou automaticky sbírány následující veličiny:
Terminály u strojů slouží obsluze k výběru procesní zakázky z aktuálního plánu, k zadávání důvodů a komentářů k prostojům a odvádění výroby. Z jednoho terminálu je možné obsluhovat několik strojů. Pro všechny uživatele pak systém poskytuje zobrazení aktuální výkonnosti stroje a dalších požadovaných údajů. Díky tomu má Vitana online informace o stavu jednotlivých zakázek. Pro tento účel byl také nadefinován směnový kalendář výroby, který umožňuje výpočet OEE a jeho vyhodnocování po směnách. Výrobní reporty jsou dostupné v podnikové síti prostřednictvím webového prohlížeče, ze kterého je možné provádět export do jiných formátů, např. xls, pdf, cvs. |
|
Přínosy | |
|
|
Zajímavosti | |
Součástí systému MES Merz je také elektronická dokumentace k zakázce – záznamy o kontrole hygienických parametrů, záznamy k procesní zakázce, regulační karta (záznamy o vážení – metrologie) – systém v předem definovaných intervalech vyzve obsluhu stroje k doplnění požadovaných údajů, které následně vyhodnocuje. Na základě požadavku zákazníka byl MES MERZ doplněn o systém monitorování práce údržby, který zahrnuje elektronické vykazování práce údržbářů včetně zobrazení ve formě Ganttova diagramu. Kromě MES systému pro balící linky byl pro společnost Vitana vytvořen systém monitorování technologických parametrů (teploty a vlhkosti) skladovacích buněk sil. Základem systému je SCADA Aspic MP poskytující grafické výstupy znázorňující průběhy měřených hodnot, systém měřená data archivuje a také automaticky hlídá mezní teploty - v případě jejich překročení podává akustické upozornění. Přivedením dat na dispečerské pracoviště pak zajišťuje kvalitní dohled nad technologii objektu sila. Díky implementaci došlo ke snížení ztrát na skladovaných materiálech a zvýšení přehledu o stavu zásob. |
|
„Kvalitní data jsou základem pro systém trvalého zlepšování, bez kterého se řízení moderní výroby neobejde. Systém Merz dokáže taková data poskytnout; je pak dále na každém uživateli, jak se získanými daty naloží. V každém případě je systém MES Merz investicí, která se vyplatí.“ Martin Vít, Factory Manager Byšice, VITANA, a.s. |
Home | | | MES | | | OEE | | | BI | | | VOP | | | Ochrana osobních údajů | | | Kontakty |
© copyright Merz s.r.o., webdesign & developed by 5Q, spol. s r.o. |